Primul ministru Emil Boc:

Am aprobat modificarea legislaţiei achiziţiilor publice. Această modificare este cerută, pe de o parte, de punerea în acord a reglementărilor din România cu reglementările europene, ţinând cont de faptul că şi la nivelul UE a fost scurtat termenul de organizare a licitaţiilor publice, în vederea unei mai bune gestionări, într-un an de criză, a resurselor financiare publice şi în vederea întăririi controlului şi transparenţei. Acelaşi lucru am făcut şi noi astăzi.
Am modificat legea achiziţiilor publice, prin care, pe de o parte eliminăm unele bariere birocratice, întărim controlul şi transparenţa banului public, scurtăm termenele şi procedurile existente în achiziţiile publice, astfel încât să poată fi realizate investiţiile pe care Guvernul şi le-a propus, la timp, dar repet, cu întărirea controlului, modului de utilizare a banului public.
Din acest punct de vedere au fost scurtate termenele în care, de exemplu, autoritatea contractantă trebuie să se pronunţe cu privire la rezultatul unei licitaţii.
Pe de altă parte, pentru prima dată am introdus termene punctuale la soluţionarea în instanţă a contestaţiilor care se depun pentru ca acele dosare de contestaţii să nu rămână luni şi ani în şir în instanţe, fără ca o procedură să fie adjudecată, fie într-un fel, fie în altul, şi să nu rămână autorităţile contractante, adică cei care organizează licitaţiile, blocate pentru luni şi ani în şir, fără ca obiectivele de investiţii să se realizeze.

Vicepremierul Dan Nica:

a urmare a unui efort susţinut, trebuie să ştiţi că în fiecare săptămână au existat reuniuni pe acest subiect şi ca urmare a acestui proces foarte intens am reuşit o restructurare – cred că importantă – a unor mentalităţi, în primul rând, care sigur se regăsesc în ceea ce înseamnă acest act administrativ.
Numărul unu: durata tuturor licitaţiilor a fost redusă la 30 de zile. Şi trebuie să ştiţi acest lucru pentru că erau termene mari care duceau ca, de la luarea unei decizii până la absorbţia banilor, să avem situaţii de până la 380 de zile. Un interval inacceptabil de mare. Au fost reduse. Orice licitaţie nu mai durează decât maxim 30 de zile. Şi acest lucru este în conformitate cu directiva europeană care prevede că în situaţia crizei economice statele membre pot adopta măsuri de reducere a acestor perioade. Şi în România, pentru anul 2009 şi 2010, prin ordina al preşedintelui ANRMAP, acest lucru a fost deja făcut. Termenul de publicare pentru licitaţia deschisă – în loc de 28 de zile a fost redus la 20 de zile. Termenul de publicare pentru licitaţii restrânse, de la 16 la 10. Termenul de publicare pentru dialog competitiv, de la 30 la 20.
Au fost introduse măsuri împotriva acelor comportamente şicanatorii. După cum ştiţi, exista, din păcate, o practică ca anumite firme care nu aveau nici o intenţie să câştige licitaţia, ci numai să blocheze procesul în speranţa că vor obţine pe o cale sau alta anumite sume de bani din partea firmelor care erau clasate pe primul loc sau pe primele locuri. Şi pentru acest lucru am luat câteva decizii şi ele se referă la faptul că dacă vrei ca să utilizezi acest sistem – este în regulă, nu poate nimeni să îngrădească accesul nimănui la justiţie – dar, se va introduce o taxă de timbru în valoare de 2% din valoare contractului. După cum ştiţi, se publică un anunţ în sistemul electronic de achiziţii publice, ceea ce permite ca să existe un nivel de referinţă la care să se refere taxa de timbru respectivă. Ai câştigat, te poţi îndrepta să-ţi recuperezi banii. Ai pierdut, banii respectivi i-ai pierdut, dacă vrei să ai un comportament şicanatoriu, aşa cum se întâmplă în toate ţările UE, unde trebuie să vă spun că nivelul acestei taxe este şi mai mare. Noi am mers la un nivel de 2% şi vom vedea în perioada următoare dacă acest lucru este de natură să elimine anumite situaţiile cu totul şi cu totul nelalocul lor pe care le-am constatat.
Autorităţile contractante, după cum ştiţi, nu aveau nici un termen să încheie contractul. Ceea ce făceau, în anumite situaţii, autorităţile contractante, să încheie contractul după ce el fusese adjudecat, în interval de până la şase luni de zile. În acest moment – termenul este de 20 de zile şi, în mod excepţional, cu acordul autorităţii ierarhic superioare, poate fi prelungit cu încă 20 de zile calendaristice, ceea ce face ca termenul maxim, maxim posibil, să fie de 40 de zile pentru încheierea contractului de către autorităţile contractante.
V-am dat doar câteva elemente dintr-o Ordonanţă care are foarte multe componente pe ceea ce înseamnă procedurile de simplificare. În acest moment, considerăm că tot ceea ce înseamnă procesul de achiziţie şi cu referire în mod expres la cel pentru accesarea fondurilor europene, cu o întărire a elementelor care ţin de transparenţă, vor conduce la o eficienţă şi la o intrare a banilor în economia României într-un interval de timp foarte scurt.

Primul ministru, Emil Boc:

Aş vrea să fim bine înţeleşi. Când am spus că o licitaţie nu durează mai mult de 30 de zile, ne-am referit la procedura de organizare a licitaţiei, care era 90 de zile şi am redus-o la 30 de zile, până la momentul la care se depune oferta. După care urmează termenul de analiză a ei, termen pe care şi aici l-am scurtat, vedeţi, la 20 de zile şi, în mod excepţional, prelungit cu 20 de zile, iar în cazul în care se face contestaţie în instanţă – pe lângă acea taxă de timbru de 2% – am stabilit termene foarte precise.
Maxim 10 zile pentru introducerea cererii de chemare în judecată, primul termen fixat de instanţa de judecată – maxim 20 de zile, după care termenele chiar a doua zi, dar nu mai mult de 10 zile, pentru judecarea cererii de contestaţie.
Termenele pentru pronunţarea hotărârii sunt de 3 zile, 5 zile pentru comunicarea hotărârii şi 5 zile pentru introducerea recursului la prima instanţă, termene care pentru prima dată sunt precis articulate într-o lege, până acum erau lăsate practic la dispoziţia părţilor şi a instanţelor, ceea ce ducea la întârzieri majore în procesul de organizare a licitaţiilor publice.
Deci, la acest aspect condensat ne-am referit, dar cu întărirea transparenţei şi aşa cum am spus, a controlului banului public.

Întrebări si răspunsuri:

Reporter: Pentru domnul vice prim-ministru. Domnule Nica, aţi modificat şi plafoanele valorice la licitaţii?
Dan Nica: Da. Este şi o creştere a acestor plafoane, ea nu este foarte spectaculoasă. În principal, s-a dorit să ajungem la nivelul plafonului unor ţări care au o situaţie similară cu a României. Ne-am uitat tot timpul la ceea ce înseamnă nivelul acestor plafoane în Polonia şi Cehia, cu precădere, şi suntem la acest nivel. N-am mers la nivelul maxim al acestor plafoane, dar am dorit să dăm un semnal de accelerare a tuturor procedurilor de absorbţie a fondurilor.
Reporter: Ne daţi câteva exemple, concrete ?
Dan Nica: De exemplu, la ceea ce înseamnă lucrări de servicii, de furnizări de servicii, era 75.000 de euro, vom merge la 100.000 de euro. Iar pentru ceea ce înseamnă lucrări, acolo unde este nevoie de procedura aceea scurtată cu cerere de ofertă, de la 500.000, propunerea a fost la 750.000.
Reporter: Legat de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, veţi proceda la desfiinţarea sau restructurarea…
Emil Boc: Nu, el rămâne o structură aşa cum este în momentul de faţă.
Reporter: Şi preşedintele cum va fi numit ?
Emil Boc: Aşa cum este şi acum.
Reporter: Prin decizia primului-ministru ?
Emil Boc: Nu. Exact cum este în momentul de faţă. De către membrii Consiliului.

Sursa: Guvernul României, Biroul de presă